Jouw website voor iedereen geschikt maken met MBTI typeringen.
Iedereen kijkt anders naar jouw website. De ene bezoeker beslist op basis van emotie en de ander op basis van feiten. Daarnaast heb je een verschil in snelle en langzame beslissers.
Als je de website inricht met behulp van MBTI typeringen bedien je elk persoonlijkheids type en vergroot je je kans op een conversie.
Wat is het MBTI model?
In het kort komt het er op neer dat het MBTI-model mensen indeelt in zestien verschillende persoonlijkheidstypen. Deze 16 typen kunnen we vervolgens in vier verschillende profielen onderverdelen:
-
1. Competitief: snelle rationele beslissers op basis van feiten
-
2. Spontaan: snelle beslissers op basis van emotie
-
3. Methodisch: langzame en rationele beslissers op basis van feiten
-
4. Humanistisch: langzame beslissers en emotioneel
Elke persoonlijkheid heeft zijn eigen kenmerken, behoeftes en kenmerken. Door een landingspage of je homepage zo in te delen dat je alle 4 de MBTI profielen aanspreekt maak je de kans op conversie groter.
De 4 MBTI-typen uitgelegd
Aarzelende Anouk Humanistische Bezoeker
- Langzame beslisser op basis van emotie.
- Wil zeker weten dat het goed zit.
- Wil FAQ's en reviews lezen. Leest alles op de website.
- Wil graag keurmerken en/of expertise zien.
- Persoonlijke benadering werkt het beste.
Esther Ervaring Spontane Bezoeker
- Snelle beslisser op basis van emotie.
- Is visueel ingesteld, de website moet goed voelen.
- Mening van anderen is belangrijk. Wil graag reviews lezen.
- Aanbiedingen zijn een trigger voor conversie of om contact op te nemen.
Sam Snellemans Competitieve Bezoeker
- Snelle beslisser op basis van feiten
- Informatie moet snel te vinden zijn. Wil niet veel lezen en vertrekt als het niet snel genoeg gevonden kan worden
- Dol op opsommingen, tabellen en compacte korte informatie
Vragende Victor Methodische Bezoeker
- Langzame beslisser op basis van feiten.
- Website moet er professioneel uitzien.
- Maakt pas een beslissing als alle informatie gelezen is.
Hoe passen we het MBTI model aan aan ons design?
Ter illustratie hieronder onze homepage opgedeeld naar MBTI model.
Methodische bezoeker
Competitieve bezoeker
Spontane bezoeker
Foto
Methodische bezoeker
Alinea met uitgebreide beschrijving
Spontane + humanistische bezoeker
Reviews
Competitieve bezoeker
Feiten
Humanistische bezoeker
Certificeringen en bewijzen
Door gebruik te maken van de voorkeuren per type bezoeker kun je een pagina optimaliseren of per type verschillende landingspagina's maken. Als je je design gaat vormgeven is het belangrijk om te weten welke wensen en doelen ze hebben bij jouw producten of dienstverlening. Welke vragen kun je al beantwoorden en tegen welke problemen loopt jouw klant aan?
Met onderstaand spiekbriefje kun je nu zelf aan de slag. Wil je een keer sparren of hulp bij het maken van de ideale landingspage neem dan contact met ons op.
Sam
- Opsommingen
- Tabellen
- Feiten
Esther
- Aanbiedingen
- Reviews
- Foto's
Victor
- Alinea's met uitgebreidere omschrijving
- Professioneel design
- Consistentie
- Feiten
Anouk
- Alinea's met uitgebreidere omschrijving
- Veelgestelde vragen (FAQ)
- Keurmerken en bewijzen
- Reviews