Skip to main content

Jouw website voor iedereen geschikt maken met MBTI typeringen.

Iedereen kijkt anders naar jouw website. De ene bezoeker beslist op basis van emotie en de ander op basis van feiten. Daarnaast heb je een verschil in snelle en langzame beslissers.

Als je de website inricht met behulp van MBTI typeringen bedien je elk persoonlijkheids type en vergroot je je kans op een conversie.

Wat is het MBTI model?

In het kort komt het er op neer dat het MBTI-model mensen indeelt in zestien verschillende persoonlijkheidstypen. Deze 16 typen kunnen we vervolgens in vier verschillende profielen onderverdelen:

  • 1. Competitief: snelle rationele beslissers op basis van feiten

  • 2. Spontaan: snelle beslissers op basis van emotie

  • 3. Methodisch: langzame en rationele beslissers op basis van feiten

  • 4. Humanistisch: langzame beslissers en emotioneel

Elke persoonlijkheid heeft zijn eigen kenmerken, behoeftes en kenmerken. Door een landingspage of je homepage zo in te delen dat je alle 4 de MBTI profielen aanspreekt maak je de kans op conversie groter.

MBTI model

De 4 MBTI-typen uitgelegd

Humanistische Bezoeker

Aarzelende Anouk Humanistische Bezoeker

  • Langzame beslisser op basis van emotie.
  • Wil zeker weten dat het goed zit.
  • Wil FAQ's en reviews lezen. Leest alles op de website.
  • Wil graag keurmerken en/of expertise zien.
  • Persoonlijke benadering werkt het beste.

 

Spontane Bezoeker

Esther Ervaring Spontane Bezoeker

  • Snelle beslisser op basis van emotie.
  • Is visueel ingesteld, de website moet goed voelen.
  • Mening van anderen is belangrijk. Wil graag reviews lezen.
  • Aanbiedingen zijn een trigger voor conversie of om contact op te nemen.

 

COMPETITIEVE BEZOEKER

Sam Snellemans Competitieve Bezoeker

  • Snelle beslisser op basis van feiten
  • Informatie moet snel te vinden zijn. Wil niet veel lezen en vertrekt als het niet snel genoeg gevonden kan worden
  • Dol op opsommingen, tabellen en compacte korte informatie

 

METHODISCHE BEZOEKER

Vragende Victor Methodische Bezoeker

  • Langzame beslisser op basis van feiten.
  • Website moet er professioneel uitzien.
  • Maakt pas een beslissing als alle informatie gelezen is. 

Hoe passen we het MBTI model aan aan ons design?

Met bovenstaande kennis kun je je belangrijkste landing pagina gaan vormgeven zodat deze voor elke typering aantrekkelijk is. Dat kan je homepage zijn maar natuurlijk ook je verkoop pagina. Daar moet wel de opmerking bij gemaakt worden dat er in een branche bijvoorbeeld een hoger percentage van een type bezoeker kan zijn. Dan is het zaak om een bezoeker profiel op te stellen of te gaan testen met verschillende conversie pagina's.

Ter illustratie hieronder onze homepage opgedeeld naar MBTI model.

Methodische bezoeker

Kijkt naar een professioneel design

Competitieve bezoeker

Dol op opsommingen, tabellen en compacte korte informatie

Spontane bezoeker

Foto

Methodische bezoeker

Alinea met uitgebreide beschrijving

Spontane + humanistische bezoeker

Reviews

Competitieve bezoeker

Feiten

Humanistische bezoeker

Certificeringen en bewijzen

Hieronder een korte samenvatting

Door gebruik te maken van de voorkeuren per type bezoeker kun je een pagina optimaliseren of per type verschillende landingspagina's maken. Als je je design gaat vormgeven is het belangrijk om te weten welke wensen en doelen ze hebben bij jouw producten of dienstverlening. Welke vragen kun je al beantwoorden en tegen welke problemen loopt jouw klant aan?

Met onderstaand spiekbriefje kun je nu zelf aan de slag. Wil je een keer sparren of hulp bij het maken van de ideale landingspage neem dan contact met ons op.


Sam

de competitieve bezoeker
  1. Opsommingen
  2. Tabellen
  3. Feiten

Esther

de spontane bezoeker
  1. Aanbiedingen
  2. Reviews
  3. Foto's

Victor

de methodische bezoeker
  1. Alinea's met uitgebreidere omschrijving
  2. Professioneel design
  3. Consistentie
  4. Feiten

Anouk

de humanistische bezoeker
  1. Alinea's met uitgebreidere omschrijving
  2. Veelgestelde vragen (FAQ)
  3. Keurmerken en bewijzen
  4. Reviews